Posted by: bartwoord | March 18, 2009

Sandra en Shota

Ik ben aanbeland op mijn 18e opeenvolgende werkdag en de locatie is inmiddels Georgie, het land van first lady Sandra en onze voormalig voetbalheld Shota (of voetbalt hij nog steeds?).

De grensovergang tussen Azerbeidzjan en Georgie was een ware aflevering van Ter Land, Ter Zee en in de Lucht waard. Vanwege regenval was het gebied met de grensovergangen verworden tot een ware blubbermassa. Om nog onduidelijke redenen had ik mijn hele hebben en houwen uit Bakoe meegesleept dus het was een uitdaging om deze enigszins ongeschonden van de ene naar de andere kant te krijgen. Ik werd immers aan een kant door mijn Azerbeidzjaanse makker Arastun afgezet en aan de andere kant door zijn Georgische equivalent opgehaald. Voor hen die niet bekend zijn met dergelijke grensovergangen moeten weten dat deze niet bestaan uit een  eenvoudige controlepost waarbij je zowel het ene land uitgaat als het andere inkomt; nee, tussen het begin en het eind zitten een stuk of 5 controles en je moet zeker een paar honderd meter met je baggage sleuren in de buitenlucht.

Resultaat: Bart het Blubbermonster.

Het was daarnaast ook nog even bibberen aangezien mijn Azerbeidzjaanse visum met een dag was verlopen, dus ik hoopte maar dat ze daar geen problemen van zouden maken. Het proces duurde inderdaad wat langer en uiteraard werd ik regelmatig gretig aangekeken of ik niet wat smeerolie in de bureaucratische machine wou spuiten. Niettemin is mijn onnozele blik zo getraind dat het net leek alsof ik echt geen flauw idee had wat ze van mij verwachten.

Georgie is zeker anders dan Azerbeidzjan. Er worden vaker seksistische opmerkingen gemaakt en de alcohol vloeit openlijk en rijkelijk. Politiek gaat het echter net zo bagger, met een president die door zijn autoritaire en impulsieve leiderschap inmiddels vrijwel al zijn politieke kameraden van de democratische revolutie uit 2003 kwijt is. In april staan verschillende demonstraties gepland en de kans zit er goed in dat het weer een potje wordt.

Het wordt er echter zeker niet saaier op.


Leave a Reply

Categories

